Ok, amen

Fördelen med att jobba i ett bokpalats är alla oväntade möten. I midsommar träffade jag ett gäng chassider i Nina Solomons Ok, amen.  

Det är en slags populärvetenskaplig faktabok om chassiderna = judar med sträng moralisk hållning. De bor mitt i 2000-talets New York men lever som om det vore östeuropeiskt 1800-tal. Känns igen i storstadsvimlet med sina kaftaner, knästrumpor, prudentliga klänningar och peruker!

En chassid tittar inte på teve och undviker allt annat "ont" i den sekulära världen. Han och hon gifter sig troligen med nån som familjen har utsett.

Ok, det är helt galet. Men trots det gillar jag att läsa om människor som lever utanför mallen. Ungefär lika glad blir jag av att se nunnor på stan - en påminnelse om att det finns andra sätt att leva, andra värden än det uppenbara.


Kommentarer
Postat av: smäm

oväntade möten låter trevligt.

2009-06-23 @ 10:14:14
URL: http://smam.blogg.se/
Postat av: Tobbe

Kan känna igen mig... jag är en av få som fortfarande inte har en platt-tv!

2009-06-23 @ 23:41:35
Postat av: Tove

fin blogg du har!

Kolla gärna in min också,

ha en bra dag! :)

2009-06-23 @ 23:47:13
URL: http://bbambi.blogg.se/
Postat av: luckiest

Tobbe: Haha! Du och jag är östeuropeer tillsammans, vår tjockis har inte ens text-tv ;)

2009-06-24 @ 20:39:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0