Film vs bok

Jag är inte alls en sån som blir irriterad när filmen avviker från boken, om den gör det snyggt vill säga. Nördar gillar ju annars att påpeka varenda detalj som avviker från orginalet. Som om film och bok är samma sak. Sist jag såg en bokfilm var Revolutionary Road. Boken fantastisk. Filmen likaså.

En del böcker är bättre som film än i bokform till och med. Chick lit ser jag gärna som teveserier men  det är stentrist att läsa om väskor, ytliga karriärer, viktnojor och jakten på mannen.  Ofta är chick lit också i dagboksform, en litteraturdödare för mig.

Ikväll ska jag se The Reader. Högläsaren heter  boken på svenska. Läsa eller se först? Hm.

Kommentarer
Postat av: smäm

kate winslet i båda va? jag har velat se båda, men dän lyckas alltid vinna vaden och övertala mig till att se något annat. jag vet inte varför.

2009-06-11 @ 12:01:01
URL: http://smam.blogg.se/
Postat av: gabbe

revolutionary road är ju jättetråkig!!! ganska okej film kanske men så otroligt seg! kul se dig tillbaka!:)

2009-06-11 @ 12:20:48
URL: http://henning.blogg.se/
Postat av: Louise

Sound of music, klassiker. Där är boken totalt värdelös, i å för sig kanske för att man sett filmen å tycker att den ska vara så, 29 gånger, varenda gripande jul/nyår. =)

2009-06-11 @ 14:13:45
URL: http://liloo.blogg.se/
Postat av: genuskarin

Vad jag läste om The Reader i en blogg: [filmen är som att] se Ralph Fiennes minnas sitt tonårsknull i två timmar.



Hmm...

2009-06-11 @ 14:43:29
Postat av: JH

Nice to see you alive!

2009-06-11 @ 15:29:24
URL: http://basra.blogg.se/
Postat av: luckiest

Smäm: Winslet i båda. Och i båda spelar hon ganska ocharmiga personer. Revolutionary Road var bättre.

Louise: Sound of music kan jag tänka mig är värdelös utan Julie Andrews och den vackre mannen i alpkostym :)

genuskarin: i början var den just så, och det spreds en pinsam stämning i salongen :) Men det blev en annan film sen.

2009-06-12 @ 20:58:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0